Update Februari

16-02-2013 19:47

Na een radiostilte van twee maanden een korte update van de stand van zaken. Er is rustig aan een begin gemaakt met de reparatie van de vleugel. De beschadigde flap is gedemonteerd en wordt grotendeels nieuw gemaakt.

                                             

De platen aan de onderkant van de vleugel zijn gedeeltelijk verwijderd zodat de wingspar vervangen kan worden. Dit klinkt als een eenvoudig klusje maar er komt heel wat bij kijken. De spar is een aluminium balk van ongeveer 6 meter lang die in zijn geheel vervangen moet worden. Bij een eerdere crash is dit al eens gedaan maar toen heeft men ervoor gekozen om de spar in het midden door te zagen en alleen de beschadigde kant te vervangen. Dit scheelt een hoop werk maar komt de stevigheid niet ten goede. Om de beide delen aan elkaar te bevestigen moesten er in de twee spar's gaten geboord worden om ze vast te zetten. Hier zijn geen sterkte berekeningen van gemaakt. Pilatus in Zwitserland heeft een nieuwe spar gemaakt en die gaat de oude vervangen zodat de vleugel weer 'ouderwets' sterk is.

Een lastige bijkomstigheid is dat deze Yak zogenaamde wet-tanks heeft. Dit betekend dat de brandstof niet in zakken zit in de vleugel maar tussen de vleugelplaten en de spar's in. Elk schroefje en elke klinknagel moet dus waterdicht gemaakt worden om lekken te voorkomen. Daarna wordt een coating aangebracht aan de binnenkant van vleugel en spar's om zeker te zijn dat alles dicht is. Heel veel werk dus....

De prop zal eerdaags naar Amerika worden verscheept maar gaat toch naar een ander bedrijf dan eerder gedacht. Bij H & S Propellors hebben ze een paar dakota bladen liggen die perfect voor ons zijn. Ze kunnen daar de overhaul doen voor een scherpe prijs dus gaan we daar gaat het gebeuren. 

Het deel van het rechter landingsgestel dat nieuw gemaakt moet worden is ook bijna klaar en zal eerdaags naar Antwerpen gestuurd worden. Voordat die ook echt geïnstalleerd zal worden duurt nog wel even.